Mag je in sociale huurwoning wonen bij groot vermogen?

Stel dat je in een fijne (die schijnen er toch te zijn) sociale huurwoning woont en je ontvangt ineens een mooie erfenis in bijvoorbeeld geld en/of onroerend goed of je wint in de loterij een "aanzienlijk" (twee/drie ton, meer...?) bedrag. Mag je dan nog in die woning blijven wonen? Eventuele toeslagen zullen worden gestopt, maar kan de woningbouwvereniging jou uit huis zetten en zou je die eventueel via die erfenis verkregen woning mogen verhuren terwijl je zelf in die huurwoning blijft wonen?

Hoe is dat bij wet geregeld? Graag bronvermelding.

een jaar geleden
in: Wonen
4K
erotisi
een jaar geleden
Uw vermogen heeft indirect invloed op het recht op een huurwoning. De inkomsten uit vermogen, bijvoorbeeld rente die u ontvangt uit sparen en beleggen (box 3 van de inkomstenbelasting), tellen mee in de berekening van het inkomen.
LeonardN
een jaar geleden
@erotisi Gaat dat niet over het INtrekken van een huurwoning ipv er AL in wonen?
erotisi
een jaar geleden
Ja klopt alleen bij intrekken.

Antwoorden (1)

Ja. Een eenmaal aangegaan huurcontract kan alleen ontbonden worden wegens wanbetaling of overlast.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Wel kan er een huurverhoging verwacht worden.
Piacenza
een jaar geleden
# TG: Niet als je je al aan de (sociale) max prijs voor die woning zit en waarschijnlijk ook niet als het een woning uit het "goedkope segment" van die woningbouwvereniging zit:Ze zullen niet jouw huurprijs kunnen verhogen en de belendende exact gelijke woningen "goedkoop" laten.
TurfGraver
een jaar geleden
#Piacenza,
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/passende-huur/inkomensafhankelijke-hogere-huurverhoging-en-huursprongen-voor-zeer-lage-huren-in-2022
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@Piacenza: "Ze zullen niet jouw huurprijs kunnen verhogen en de belendende exact gelijke woningen "goedkoop" laten." wat bedoel je daarmee?
Bij een inkomensafhankelijke huurverhoging kan/zal het inkomen de hoogte van de huurverhoging bepalen. Dan kan het best zijn dat iemand met een hoog inkomen een andere/hogere huurverhoging krijgt dan de buren, die van een uitkering rond moeten komen. @Turfgraver: een huurverhoging kan gebaseerd worden op inkomen. Ik vraag me af of een erfenis als inkomen wordt gezien. Als het inkomen is, is het doorgaans eenmalig. De kans dat iemand jaarlijks een erfenis krijgt, is niet zo heel groot (denk ik).
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
(reactie verplaats van reactie naar reactie op antwoord)